Gymnasiearbete årkurs 3
Vad har
du tänkt skriva om?
Jag hade tänkt att
mitt gymnasiearbete ska handla om de olika samhälliga rättigheterna som barn
(0-18 år) har i fyra olika länder, och därefter jämföra dem fyra länderna med
varandra. Länderna jag har valt är ett nordiskt land (Sverige), ett väldigt fattigt land (México), ett fattigt och muslimskt/kristet land (Somalia) och ett
fattigt/Asiatiskt/muslimskt land (Afghanistan).
Alltså får jag ett land från varje världsdel samt även länder under olika
religiösa förhållanden.
Rubriken jag hade
tänkt till mitt gymnasiearbete är:
·
”Barnens rättigheter i dagens globala samhälle”.
Varför vill
du arbeta med just denna fråga?
Jag vill arbeta med den här frågan för att få reda på vad
barn dagligen är tvungna till att göra och hur stor barnens ”röst” är i
samhället. Jag vill få reda på hur barnen måste anpassa sitt beteende/ sina val
i sin vardag utifrån det samhälliga styret, religionen och de resurser som
landet har.
Vad är syftet med
arbetet? Vilka är dina frågeställningar?
Syftet är att få ett slags ”helhetsbild” om hur stora
skillnaderna är från barn till barn världen över.
·
Hur skiljer sig rättigheterna för barn dessa
fyra länder emellan?
·
Lever barn världen över under samma typ av
förhållanden eller lever vissa barn ett ”orättvist” liv?
·
? (Du får gärna hjälpa mig komma på flera
frågor).
Hur har
du tänk få svar på dina frågor och därmed nå syftet? Vilken blir din arbetsmetod?
Till och börja med hade jag tänkt använda mig böcker/
hemsidor där jag kan få reda på en del information om dem fyra olika länderna
som jag har valt.
Därefter
hade jag tänkt få tag i en person från en/ flera barnorganisationer och
intervjua denna/dem här personerna om eventuella förhållanden som barn har.
Främst i de fattiga länderna.
Eventuellt
skulle jag kunna försöka ta kontakt med en skola från ett/ alla fyra länder och
skicka en del frågor om barnens dagliga liv. bl.a. om deras skoldagar och deras
tillgångar till mat mm.
Vilken är din tidsplanering från dagens datum
fram till resultatredovisningen?
September-
oktober ut à finna
litterära källor och information om länderna i sig.
November
- …? à Få kontakt med en utländsk skola?/ Intervjua
olika organisationer.
December
- …? à Börja
skriva på mitt arbete eftersom jag använt drygt 3-4 månader att samla
information på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar