tisdag 26 augusti 2014

Michelle Lagerroos SA12SA - Disposition, Gymnasiearbete

Gymnasiearbete årkurs 3

Vad har du tänkt skriva om?
Jag hade tänkt att mitt gymnasiearbete ska handla om de olika samhälliga rättigheterna som barn (0-18 år) har i fyra olika länder, och därefter jämföra dem fyra länderna med varandra. Länderna jag har valt är ett nordiskt land (Sverige), ett väldigt fattigt land (México), ett fattigt och muslimskt/kristet land (Somalia) och ett fattigt/Asiatiskt/muslimskt land (Afghanistan). Alltså får jag ett land från varje världsdel samt även länder under olika religiösa förhållanden.
Rubriken jag hade tänkt till mitt gymnasiearbete är:
·         ”Barnens rättigheter i dagens globala samhälle”.

Varför vill du arbeta med just denna fråga?
Jag vill arbeta med den här frågan för att få reda på vad barn dagligen är tvungna till att göra och hur stor barnens ”röst” är i samhället. Jag vill få reda på hur barnen måste anpassa sitt beteende/ sina val i sin vardag utifrån det samhälliga styret, religionen och de resurser som landet har.

Vad är syftet med arbetet? Vilka är dina frågeställningar?

Syftet är att få ett slags ”helhetsbild” om hur stora skillnaderna är från barn till barn världen över.
·         Hur skiljer sig rättigheterna för barn dessa fyra länder emellan?
·         Lever barn världen över under samma typ av förhållanden eller lever vissa barn ett ”orättvist” liv?
·         ? (Du får gärna hjälpa mig komma på flera frågor).

Hur har du tänk få svar på dina frågor och därmed nå syftet? Vilken blir din arbetsmetod?

Till och börja med hade jag tänkt använda mig böcker/ hemsidor där jag kan få reda på en del information om dem fyra olika länderna som jag har valt.

Därefter hade jag tänkt få tag i en person från en/ flera barnorganisationer och intervjua denna/dem här personerna om eventuella förhållanden som barn har. Främst i de fattiga länderna.

Eventuellt skulle jag kunna försöka ta kontakt med en skola från ett/ alla fyra länder och skicka en del frågor om barnens dagliga liv. bl.a. om deras skoldagar och deras tillgångar till mat mm.

Vilken är din tidsplanering från dagens datum fram till resultatredovisningen?
September- oktober ut à finna litterära källor och information om länderna i sig.
November - …?  à Få kontakt med en utländsk skola?/ Intervjua olika organisationer.
December - …? à Börja skriva på mitt arbete eftersom jag använt drygt 3-4 månader att samla information på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar