Gymnasiearbetet och dess
innehåll
Alla gymnasieelever i Sverige måste producera ett
gymnasiearbete för att få ut en gymnasieexamen. Gymnasiearbetet kan därför ses
som ”ett kvitto” på att en elev har tillgodogjort sig utbildningen och är redo
att gå vidare ut i yrkeslivet eller till högskolevärlden.
På ett högskoleförberedande program skall du som elev visa
att du är redo för högskolestudier och detta innebär att även gymnasiearbetet
utföras och redovisas inom de former som är vanliga inom högskolan. Det handlar
bland annat om att planera och genomföra arbetet självständigt men samtidigt
följa vissa regler kring källhänvisningar och formalia.
Gymnasiearbetet skall inriktas mot ett ämne som anknyter
till målen för det gymnasieprogram du går på. Det gör att arbetena kan se lite
olika ut beroende på program. Vissa saker är dock gemensamma inom programmen,
exempelvis skall alla gymnasiearbeten ta sin utgångspunkt i en frågeställning.
Den här övningen är ett sätt att få syn på gymnasiearbetets
innehåll och kan ligga till grund för planeringen av ditt eget arbete.
Utgångspunkten i denna
övning är följande frågor:
1.
Vad handlar gymnasiearbetet
om?
2.
Vad är gymnasiearbetets
övergripande frågeställning (Avgränsning av arbetet)?
3.
Vilket material undersöks i
gymnasiearbete (Det som skall analyseras) ?
4.
Hur har materialet samlats
in (metod)?
5.
Hur har materialet
analyserats (analysmodell)?
6.
Vilken teoretisk grund
utgås arbetet från eller anknyts arbetet till?
7.
Hur besvaras frågan med
hjälp av det insamlade materialet?
a)
Använd tabellen nedan och
besvara frågorna utifrån ett färdigt gymnasiearbete.
b)
Använd samma frågor och
fundera över hur du skulle kunna lägga upp ett gymnasiearbete.
|
Namn på gymnasiearbetet:
|
|
|
Fråga 1
|
|
|
Fråga 2
|
|
|
Fråga 3
|
|
|
Fråga 4
|
|
|
Fråga 5
|
|
|
Fråga 6
|
|
|
Fråga 7
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar